Page content

8 stappen en 1 geheim voor meer omzet uit LinkedIn

8 stappen en 1 geheim voor meer omzet uit LinkedIn

LET OP: Deze post is speciaal voor MARKETINGMANAGERS


Zo haal je alles uit het beste B2B-netwerk van de wereld. Lees hier de 8 stappen en 1 geheim voor meer interactie en klanten.

Met meer dan 400 miljoen gebruikers op de teller komt LinkedIn naar voren als het meest bruikbare sociale netwerk voor B2B-marketeers.

Hoe creëer je nu dat jij als autoriteit wordt gezien op dit netwerk? Hoe zorg je ervoor dat mensen voor jou gaan kiezen?

Zou je graag meer willen halen uit dit netwerk maar merk je dat het nog altijd lastig is? Volg dan nu de 8 stappen om jezelf als autoriteit neer te zetten op dit platform.
Daarnaast deel ik nog 1 geheim met je hoe je op een slimme manier nieuwe klanten kunt genereren.

Facebook, Twitter en de rest zijn druk en onoverzichtelijk. Natuurlijk is LinkedIn ook druk, maar het is de plaats voor mensen om connecties te leggen met collega’s, prospects en partners. Als je graag wat meer bezoekers op jouw B2B-blog wilt hebben, is dit jouw platform.

Netwerk

Onderzoek van E-consultancy geeft het volgende aan: “LinkedIn is nu verantwoordelijk voor maar liefst 64% van alle mensen die via social mediakanalen naar bedrijfswebsites gaan.”

Nog leuker: 90% van al het Sociale internetverkeer naar B2B-websites, komt van Facebook, Twitter en LinkedIn. De helft van dit verkeer komt via LinkedIn.

linkedin netwerk

LinkedIn is een geweldige bron van internetverkeer en misschien gebruik je dit netwerk nog niet genoeg in je eigen marketing.

Ik weet zeker dat je meer wilt weten. Daar gaan we voor zorgen! Hier zijn 8 manieren om met LinkedIn te beginnen. Vandaag nog!

P.s. Laat in de reacties weten hoe jij met LinkedIn omgaat en ontvang een ticket(t.w.v. €197,-) geheel gratis voor mijn volgende event:” Online succes in de praktijk”.

1.   Optimaliseer je persoonlijke profiel

Een aantal van deze strategieën in dit bericht zijn bedoeld als een trechter voor internetverkeer via jouw LinkedInprofiel. Laten we hier beginnen.

Ten eerste: zorg ervoor dat je de basis snapt. Je moet een goede profielfoto hebben, een duidelijke samenvatting die jouw werk introduceert en een beknopte geschiedenis van jouw werkervaring. Onderschat niet hoe belangrijk deze punten zijn!

Zo ziet mijn profiel eruit.

bedrijfspagina linkedin

Er zijn heel veel manieren en redenen om je profiel te optimaliseren. Hier zijn er een paar, met dank aan Aaron Clayton-Dunn:

  • Schrijf een samenvatting die duidelijk uitlegt wat je doet (of wat je graag wilt doen).
  • Maak het makkelijk voor mensen om contact met je op te nemen via e-mail of LinkedIn.
  • “Wees eerlijk, specifiek en gebruik cijfers als het mogelijk is”.
  • Lees je profiel hardop om spellingsfouten te ontdekken.
  • Bekijk het profiel van LinkedIngurus. Die hebben dit ook veelal goed voor elkaar.

Nu gaan we het hebben over aantrekken van internetverkeer. Houd je aandacht erbij want dit is heel belangrijk. Je kunt verwijzen naar blogberichten, e-books en andere digitale media in je profiel. Als we eenmaal beginnen met het gebruiken van de andere strategieën om mensen naar jouw profiel te laten kijken, is dit hoe ze doorklikken naar jouw website.

Ga naar jouw profiel en zoek naar de sectie ‘Samenvatting’. Hier kan je media zoals blogberichten toevoegen.

Plaats een link naar één van je beste berichten. Houd in je achterhoofd dat mensen die hier belanden, waarschijnlijk voor het eerst kennis maken met jou en je bedrijf. Deel content die hen zal verleiden om door te klikken.

samenvatting linkedin profiel

Je media zal verschijnen bij ‘Samenvatting’. Het is één van de eerste dingen die mensen zien als ze op jouw profiel terechtkomen.

Het is heel belangrijk om media in de sectie ‘Samenvatting’ toe te voegen. LinkedIn kan je vragen om publicaties of projecten toe te voegen. Je kan externe links creëren met deze functie, maar ze zullen helemaal onderaan je profiel verschijnen. Blijf even hangen bij de ‘Samenvatting’ voor een maximaal resultaat.


2. 
Word lid van groepen en draag bij

Laten we beginnen met wat mensen naar jouw profiel te gaan aantrekken. Dit kun je doen door lid te worden van een groep en hierin actief mee te doen.

Eén van de Gouden Regels van content-marketing is dat je geen internetverkeer kunt verwachten als je niks hebt om terug te geven. Meestal geef je waarde, kennis en inspiratie. Hetzelfde geldt voor LinkedIn, maar ik raad je aan om je Salespet even af te zetten, dan kunnen we beginnen.

LinkedIngroepenhier is de enorme map met groepen – zijn een goede manier om met je collega’s, kennissen en potentiële klanten in contact te komen. Promotie is niet altijd gewenst en daarom zal je moeten wennen aan het deelnemen in discussies die niet direct internetverkeer voor jouw website als gevolg zullen hebben.

Een andere manier om een groep te vinden is door een zoekwoord in de zoekbalk te toetsen. Zie hier een voorbeeld. Let op: Mijn versie staat in het engels. Op beide talen zullen sommige pagina’s andere weergave hebben.

linkedin groups

Hoe meer je anderen helpt, hoe meer mensen jouw profiel zullen bekijken. En als je media hebt toegevoegd, zoals ik hierboven beschreef, ben je in de perfecte positie om internetverkeer te creëren!

Hier zijn een paar tips die je zullen helpen te beginnen.

Stap 1: Blader in de map met groepen of gebruik het zoekbalkje om groepen te vinden. Gebruik de filter om alleen groepen te kunnen zien.

Eén zoekopdracht voor ‘e-mail-marketing’ geeft vaak meer dan 900 resultaten weer en honderdduizenden gebruikers. Meld je eerst aan bij de groepen die aansluiten bij jouw doelgroep en neem deel aan discussies. Meld je daarna pas aan bij andere groepen.
Een grote groep is niet altijd een betere groep.

Het kan in het begin best overweldigend zijn omdat je e-mails en notificaties van elke groep zal ontvangen. Dit kun je overigens bij de instellingen van de groep aanpassen. Het is het beste om te experimenteren met een paar groepen zodat je kan oefenen en als het misgaat dit geen groot drama is voordat je de strategie op grote schaal gaat toepassen.

Stap 2: Lees de regels! De meeste groepen geven aan hoe je zelfpromotie kunt doen zonder uit de groep gezet te worden. Kijk bij het kopje ‘Over deze groep’.

post in groep

Stap 3: Introduceer jezelf. Over het algemeen is er een vast bericht voor introducties. Zeg hallo en leg uit wat je doet. Het is prima om naar je website te linken, maar begin niet meteen met verkopen. Geef iets van toegevoegde waarde.

Nu is het tijd om te beginnen met reageren. Meng jezelf in discussies door vragen te beantwoorden, geef begeleiding en feliciteer andere leden. Het doel is niet om meteen internetverkeer te creëren, maar om zoveel mogelijk mensen jouw profiel te laten bekijken. Hoe meer mensen jouw profiel bezoeken, hoe vaker ze op de links naar je website zullen klikken (ik neem aan dat je het up-to-date hebt gemaakt!).

Je kunt nu relevante informatie posten die echt een toegevoegde waarde geeft aan de groep. Laat zien dat jij de autoriteit bent voor jouw groep en doe actief mee.

3.   Start een groep

LinkedIngroepen zijn superhandig voor het opbouwen van communities, maar er is een ander verborgen voordeel dat je zal helpen om internetverkeer te creëren.

Start een eigen groep. Je kunt hierin je relevante doelgroep uitnodigen. Zorg er dus eerst voor dat je veel toegevoegde waarde biedt in je groep(en).

Afhankelijk van hoe actief je groep is, zullen e-mails dagelijks of wekelijks binnenkomen. Ze geven eerst een link naar de discussie, maar gebruikers kunnen doorklikken om het hele artikel op jouw website te lezen. Het geniale hieraan is dat je je e-mailmarketing kunt uitbreiden zonder dat je meer e-mails hoeft te sturen. LinkedIn doet het voor je!

Copybloggers doen nog een stapje verder. Ze moedigen lezers aan om op LinkedIn te discussiëren. Bijvoorbeeld op de volgende manier:

discussieer met ons mee linkedin

Deze link stuurt mensen naar de discussiegroep. Als ze willen reageren, moeten ze lid worden en krijgen ze de e-mails. Wat een prachtig uitgevoerde strategie!

Hoe groter en actiever je groep is, hoe meer internetverkeer je kunt krijgen. Hier zijn een paar tips voor het creëren van een actieve groep.

  • Verwijs ernaar vanuit je blog: a la Copyblogger.
  • Stuur een uitnodiging voor je e-maillijst en social media volgers.
  • Nodig je LinkedIn-contacten uit.
  • Gebruik een beschrijvende titel zodat mensen je makkelijk kunnen vinden.
  • Beheer interessante discussies met opinieleiders en experts.
  • Plaats regelmatig nieuwe content en discussieonderwerpen.
  • Wijs een moderator aan als je geen tijd hebt om de dagelijkse interactie te beheren.
  • Vraag leden om feedback zodat je je groep nog beter kunt maken.

4.   Creëer een bedrijfspagina

Een LinkedIn-bedrijfspagina is de plek waar mensen meer te weten kunnen komen over wat jij doet. De persoonlijke profielen van je werknemers zijn handig voor het delen van updates, maar het is een goed idee om alles te centraliseren op één bedrijfspagina.

Het is supermakkelijk om op te zetten en in onderstaande video vind je een aantal instructies. https://www.youtube.com/watch?v=Zfk2Ozo3DbQ

Invision, een tool die je hierbij kan helpen, heeft hun linkedIn pagina erg boeiend gemaakt. Ze bieden een samenvattende en duidelijke beschrijving van wat zij doen en delen regelmatig updates over hun bedrijf en hun content.

Om mensen naar je bedrijfswebsite te lokken, moet je al je werknemers vragen om de link naar je bedrijfswebsite op hun persoonlijke profielen van LinkedIn te zetten. Als dat is gedaan, worden alle berichten van je bedrijf direct naar de website verwezen.  Bedrijfspagina’s kunnen ook vacatures en informatie over jouw product en service bevatten.

bedrijfspagina-followers linkedin

5.   Deel regelmatig

Net als bij Facebook en Twitter is het belangrijk om content van je persoonlijke profiel en bedrijfspagina te delen. Zonder een consistente, boeiende stroom van interessante en handige informatie zullen je pagina’s al snel saai en oninteressant worden.

Ik heb een aantal handige tips over het delen van content op LinkedIn gelezen op de website van Buffer. Dit zijn de belangrijkste hoogtepunten uit het bericht:

 

Inzichten in de bedrijfstak doen het extreem goed op LinkedIn.

 

Onthoud dat de meeste mensen LinkedIn gebruiken voor professioneel netwerken. In tegenstelling tot Twitter en Facebook, die een mix zijn tussen persoonlijke en professionele contacten, is LinkedIn een professioneel platform. Er wordt hier zeer bruikbare informatie verstrekt en onzin wordt niet getolereerd.

LinkedIn geeft aan dat “60% van de leden meer wilt weten van de bedrijfstak”. Laten we het wiel niet opnieuw gaan uitvinden. Dit is een duidelijk percentage en moet bepalend zijn in wat je deelt op je website.

Als je nog niet de juiste content hebt gecreëerd, zou je kunnen overwegen om, als je aan het schrijven bent, informatie van andere bronnen te inventariseren. Dit helpt je om een groter publiek te trekken waarmee je jouw werk kunt delen.

Gebruik afbeeldingen en video’s. Waarschijnlijk ben je al bekend met het feit dat de ‘rijkste’ media, dat wil zeggen met foto’s, video’s, diavoorstellingen en bijbehorende informatie, meer betrokken internetverkeer creëren dan de gewone ouderwetse teksten.

LinkedIn heeft zijn eigen platform bestudeerd en kwam erachter dat als je afbeeldingen in je berichten toevoegt, het percentage van reacties met 98% verhoogt!

Als je een update toevoegt, zoekt LinkedIn voor een miniatuurafbeelding om erbij te voegen. Dat is leuk, maar doe een beetje extra moeite en voeg een afbeelding met een hogere resolutie toe bij al je berichten.

Hoe duidelijker en aantrekkelijker de afbeeldingen zijn, hoe meer mensen zullen reageren, klikken op de ‘Interessant’-knop en zullen doorklikken naar het bericht zelf.

Onthoud ook dat als iemand op je bericht klikt of reageert, je bericht ook in de feeds van andere leden komt te staan.

In dit voorbeeld hieronder kwam dit bericht in mijn feed terecht omdat iemand uit mijn connecties erop had gereageerd.

like post op linkedin

Video heeft ongeveer hetzelfde effect. Volgens het team van ‘LinkedIn Business Solutions’ worden links naar video’s van YouTube meteen afgespeeld in de LinkedIn-feed. Dit heeft als gevolg dat de video’s 75% vaker worden gedeeld.

Het gave aan deze statistieken is het samenwerkingseffect. Hoe meer goede content je met rijke media deelt, hoe meer mensen je zullen opmerken. Als je hiermee doorgaat, zul je altijd een groter en groter publiek aantrekken.

Deel NIET TE veel. Buffer, dat bekend staat voor de uitgebreide gidsen over de frequentie van delen, zegt het volgende:

“LinkedIn heeft ontdekt dat 20 berichten per maand je kunnen helpen om 60% van jouw unieke publiek te bereiken.

Voor degenen met tijd, bronnen en content waar ze meer dan 20 berichten per maand mee kunnen vullen, is er dit interessante weetje: De beste marketeers van LinkedIn plaatsen 3 a 4 updates per dag, wat zorgt voor 80 berichten per maand.
In het algemeen is het beste advies van LinkedIn: plaats zoveel statusupdates als je content toelaat.”

Aangezien je een bedrijfspagina en persoonlijk profiel hebt waarmee je kunt delen, zijn er veel mogelijkheden om publiek aan te trekken.

6.   Voeg een LinkedIn-deelknop toe op je website

Hoe kun je de omvang van internetverkeer dat van sociale websites afkomt, inschatten?

Juist: je vraagt andere mensen om het werk voor je te doen.

Delen vanuit je eigen LinkedIn-profiel is één manier om internetverkeer aan te trekken, maar je bent beperkt tot jouw netwerk van connecties op de website. Het is wel een goede strategie, maar het is niet meer dan het topje van de ijsberg.

Eén van de meest eenvoudige manieren om mensen jouw content te laten delen, is door een LinkedIn-knop op je website te plaatsen. Al delen ze maar een klein deel van je content, dit stelt je werk wel bloot aan een enorm netwerk van potentiële klanten.

De makkelijkste en beste manier om gewoon een LinkedIn-knop op je website te zetten, is door middel van de SumoMe’s Share Tool. Het is helemaal gratis en kost slechts een paar seconden om in te stellen. Het geeft je alle statistieken die je nodig hebt om te beslissen wat voor content je gaat plaatsen.

Greg Cypes, productmanager bij AddThis, vertelde dat gedeelde berichten op LinkedIn veel meer effect hebben dan gedeelde berichten op Facebook of Twitter:

“Mensen zijn voorzichtig met wat ze delen op LinkedIn. Dit is een voordeel voor de kwaliteit van berichten die op het netwerk geplaatst worden. Cypes zegt: je kunt allerlei soorten onzin op Facebook en Twitter plaatsen – het boeit niemand. Op LinkedIn word je bekeken door je toekomstige bazen en werknemers of partners. Mensen denken na voordat ze iets zeggen.”

Neem 37 seconden om de LinkedIn-deelknop op je website te plaatsen en laat je lezers voor de rest zorgen.

7.   Content herpubliceren

Er is maar één reden om je content niet alleen op je eigen websites te plaatsen: Het bereik van een enorm publiek.

De 400 miljoen gebruikers van LinkedIn maken het platform aantrekkelijk voor marketeers door continue naar nieuwe lezers te zoeken. Schrijver van ‘Help Scout’ en marketeer Greg Ciotti wilde zien of LinkedIn zijn tijd en moeite waard was.

In een maand tijd herpubliceerde hij 35 artikelen op LinkedIn. 255,262 views later schreef hij een artikel over zijn ervaring en plaatste het op zijn blog.

Toegegeven, LinkedIn mag dit grote aantal views gebruiken om er advertenties over te baseren. Dit heeft verder geen effect op jouw internetverkeer, maar is wel een mooie kans om ontdekt te worden door nieuwe lezers. Het is ook een goede manier om mensen naar aanbiedingen zoals e-books en gidsen te lokken.

Greg maakt gebruik van twee simpele strategieën om dit te bereiken.
Ten eerste: bij elk bericht dat links naar Help Scout’s blog of website bevat, voegt hij een korte biografie toe.

Daarna voegt hij een actiepunt toe, dat de lezers naar één van de hulpgidsen van Help Scout doorstuurt. Door lezers naar een specifieke bron door te sturen, krijgt Greg weer ruimte en kansen om zijn product/dienst te verkopen.

Zijn populairste bericht: Waarom Steve Jobs niet naar zijn klanten luisterde is meer dan 260.000 keer gelezen. Dit heeft absoluut voor veel internetverkeer richting zijn website gezorgd.

Weet je wat het leukste is? Hij heeft dit artikel één keer geschreven maar hij blijft er de vruchten van plukken.

Het is belangrijk om te benadrukken dat het anders is om lezers op LinkedIn te trekken, dan op je blog.

Marketing- en SEO-expert Paul Shapiro schreef een artikel op de OkDork blog, waarin hij zijn analyse over 3.000 succesvolle LinkedInberichten toelicht. Het is de moeite waard om dit artikel van begin tot eind te lezen, maar hier zijn alvast een aantal belangrijke punten:

  • Gebruik afbeeldingen en geen video’s. De meest succesvolle berichten bevatten ongeveer 8 afbeeldingen, maar weinig andere vormen van media. Dit lijkt misschien het tegenovergestelde van wat je zou verwachten, omdat veelzijdige media juist het aantal reacties probeert te bevorderen in kortere LinkedInberichten. Toch zijn de resultaten duidelijk. Op de Y-lijn zie je het aantal LinkedIn-views en op de X-lijn zie je het aantal andere soorten media in een bericht.

Let op: Deze laatste alinea is een trend en veranderd met de maand dus het kan zijn dat dit inmiddels is veranderd.

grafiek linkedin

  • Gebruik opvallende titels, maar niet in vragende vorm. Zoals je misschien al verwachtte: artikelen met lijsten en ‘Zo-doe-je…’-informatie genereren altijd het meeste internetverkeer. Als titels in de vragende vorm zijn, is er bijna altijd minder aandacht voor het bijbehorende artikel.

Gebruik geen titels zoals:

 “Kweken businessscholen arrogantie?”

 Maar schrijf ze op deze manier:

 “Businessscholen kweken arrogantie”

 “12 Redenen dat businessscholen arrogantie kweken”

 “Zo kweken businessscholen arrogantie”

Wil je de beste titels voor jouw posts met gemak genereren? Download dan hier de 50 formules voor je beste titels ooit.

blogbanner-50formules

  • Wees niet bang om een lang artikel te schrijven. De meest succesvolle berichten bevatten tussen de 1,900 en 2,000 woorden. Onthoud dat LinkedIn een professioneel platform is. Mensen komen niet om geëntertaind te worden, ze zijn op zoek naar informatie. Als je dit kunt bieden, heb je een goede kans van slagen!

Paul heeft nog wat andere interessante kwesties gevonden, die ik je aanraad om te lezen.

8.   Betaal ervoor

Content-marketingplatform NewsCrad voerde een aantal testen uit met LinkedIn Sponsored Updates(Sponsored Updates zijn berichten die je, gebaseerd op jouw activiteit op LinkedIn, te zien krijgt op je feed. Ze bevatten reclame die voor jou interessant kan zijn). en ondervond dat ze voor elke dollar die ze uitgeven, 17 dollar terugkrijgen.. Dat is nou wat we ‘rendement van investering’ noemen!
Hier vind je de uitleg op frankwatching over sponsered updates.

LinkedIn Sponsored Updates worden gebruikt in combinaties met de updates die jij plaatst vanuit je bedrijfspagina. Je kunt ervoor kiezen om je bericht te ‘versterken’ als je wilt dat het meer mensen bereikt. Je kunt je doelgroep uitkiezen op basis van allerlei demografische gegevens (beroep, opleiding, locatie etc.).

Zo ziet een Sponsored Update in jouw feed eruit!

sponsered update linkedin

Betalen voor internetverkeer op LinkedIn kan je volgers en internetverkeer opbrengen. Toch zou ik je willen adviseren om eerst de beginstappen op te volgen alvorens je gaat adverteren.

LinkedIn Sponsored Advertenties zijn een prima manier om een B2B-markt te bereiken. Ze zorgen voor een breder bereik en op die manier kun je meer internetverkeer naar je website trekken. Maar wel voor diegene die al verder zijn in het gehele proces.

Als je hier meer over wilt lezen, raad ik je aan om het e-book van LinkedIn te lezen.

 

ÉÉN GEHEIME techniek die je nieuwe kansen geven

Oké, het is nu tijd om je een geheime techniek te laten zien die je sneller nieuwe klanten kan opleveren.

In 6 simpele stappen ga ik je uitleggen hoe je op een slimme manier je netwerk kunt uitbreiden en makkelijk via je bestaande klanten, kunt binnen komen bij nieuwe, voor jou nog onbekende klanten.

Voorbereiding

Je hebt als het goed is al eens voor een bedrijf of persoon een dienst verricht.
Bij deze techniek is het belangrijk dat jouw bewezen dienst naar tevredenheid is uitgevoerd en dat je met hem of haar geconnect bent op LinkedIn.

Normaal gesproken zou je dan aan jouw relatie vragen of hij nog iemand weet in zijn netwerk voor jou. Dit is in de meeste gevallen lastig. Hij of zij kent natuurlijk niet al zijn of haar connecties op LinkedIn uit het hoofd. Dus gaan we zelf aan de slag. Het is de bedoeling dat we een businesscase gaan maken van dit succes wat jij voor jouw relatie hebt afgeleverd.

Stap 1. De juiste contactpersoon uitkiezen

Je bekijkt het profiel van jouw bestaande relatie/klant waar jij een businesscase van kunt maken.
De meest ideale situatie is dat je geconnect bent met de directeur/eigenaar van het bedrijf. Deze heeft in de meeste gevallen de meeste connecties. Heb je dit niet, connect dan ook direct met hem of haar. Maak later een beslissing met wie je verder gaat in dit proces.

connect met directeur-linkedin


Stap 2. Bekijk de bedrijfspagina

We gaan nu de connecties van deze persoon bekijken. Als je dit via zijn profiel doet krijg je alles te zien, maar opgedeeld in pagina’s, dus vandaar de omweg via de bedrijfspagina. Klik eerst in de afbeelding hierboven op de bedrijfspagina. Wanneer er geen bedrijfspagina aanwezig is, kun je gewoon op zijn of haar connecties klikken. Indien er wel een bedrijfspagina aanwezig is, klik je eerst door naar de bedrijfspagina en vervolgens in de onderstaande afbeelding rechts in het scherm op “See all” of “bekijk alle connecties”.

bedrijfspagina-bekijk alle connecties-linkedin


Stap 3. De zoekresultaatpagina

Op deze pagina kun je alle connecties zien van jouw relatie. Je kunt aan de linkerkant diverse filters toepassen zoals alle 1st connections uitschakelen en mensen uitsluiten die al bij dit bedrijf werken. Zodra je dit hebt gedaan kun je gelijksoortige ondernemers/bedrijven gaan bekijken die interessant voor jou zouden kunnen zijn. Maak vervolgens een selectie van jou meest ideale klanten.
connecties van klant linkedin

  • Start met een lijstje van 10-20 personen.
  • Bekijk deze profielen zorgvuldig en ontdek of je deze ondernemers ook kunt helpen

Stap 4. Vraag om een introductie

Zorg ervoor dat je een warme en recentelijke klantrelatie met deze connectie hebt. Je gaat deze persoon nu namelijk iets vertellen. We gaan voorstellen om een businesscase op te stellen over de dienst die je hebt geleverd voor dit bedrijf.

Leg uit dat je bezig bent met soortgelijke bedrijven in de branche en dat je er al een paar op het oog hebt die je zou kunnen helpen.
Zodra je klant akkoord is, stel je de businesscase op. Dit kun je doen in de vorm van een artikel van maximaal 10 pagina’s. Zorg dat het er gelikt uitziet met foto’s, quotes etc… Je kunt hier mooie templates vinden voor businesscases

Nadat je akkoord hebt gekregen van jouw connectie op het document, kun je hem of haar melden dat je een aantal van zijn connecties hebt bekeken en zag dat je graag [NAAM X] en [NAAM Y] ook zou willen benaderen. Vraag om een introductie en of dit de meest interessante connecties zijn om hiervoor te benaderen.

Meestal zal je klant je nog een aantal andere contacten adviseren. Je begrijpt dat een introductie natuurlijk 100% meer kracht bijzet. Wacht alvorens minimaal een week voordat je de prospect benaderd.

Stap 5. Pimp je profiel voor je prospects

Je hebt nu toestemming gekregen om een aantal prospects te benaderen. Als je er later meer vindt, kun je deze altijd nog los benaderen. Dit ligt aan het contact met jouw klant. Er moet altijd een balans zijn tussen iets van een ander vragen en geven.

Je doet er nu goed aan je profiel zo aan te passen dat het er super elegant uitziet voor je prospect, zodra hij/zij jouw profiel gaat bekijken. Dit kun je op verschillende manieren doen.

  • Je plaatst een relevante post op jouw profiel
  • Je past de titel aan van jouw profiel naar iets wat aanspreekt voor deze doelgroep
    bijvoorbeeld: “Ik help administratiekantoren om efficiënter te werken”


Stap 6. Maak contact

Als je een introductie hebt gekregen, kun je wederom het profiel van jouw prospect bekijken. Connect nu met deze prospect. Als het een tweede of derde graads contact is, kun je in de meeste gevallen wel connecten, maar zul je aan moeten geven zoals je in de afbeelding hieronder ziet, dat het een vriend is. Maak je geen zorgen, ze zien dit niet en krijgen hier geen melding van.
connecten op linkedin

via friend uitnodigen-linkedin

In het veld waar je een bericht kunt invoeren, haal je de standaard tekst weg en voer je bijvoorbeeld het volgende in;

“Ik heb jouw contact via [naam X]. Ik zou graag met je willen connecten’’.

 Groeten,
Massimo

Let op: Houd het bericht zeer kort. De eerste intentie is om connectie te leggen met elkaar. Ga dus niets verkopen!

 

Stap 7. Vervolgtraject

Nadat je met elkaar geconnect bent, kun je de businesscase voorleggen en contact zoeken om te laten zien wat jouw toegevoegde waarde voor dat bedrijf is. De rest van het traject is nu aan jou. Je kunt nu aan tafel of een call inplannen met jouw prospect. Je bent in ieder geval “on top of mind” met je businesscase en hebt een goede referentie.

 

Samenvatting

Ik ben van mening dat het er allemaal om draait om bij de juiste doelgroep aan tafel te zitten. Met name als je een goede topic kunt behandelen, waar jouw ideale doelgroep op zit te wachten. Als je wordt geïntroduceerd door een bestaande klant kan dit HET netwerk voor je zijn waar een heel groot gedeelte van jouw business uit voort kan komen.

Over naar jou

LinkedIn moet gemeengoed zijn van elke B2B-marketeer. Het is een van de beste plaatsen om in contact te komen met professionals die geïnteresseerd zijn in jouw informatie.

Start dus morgen met het maken van zo’n businesscase en proef het succes!
…en laat mij weten wat jouw uitkomsten zijn;)

Laat het me alsjeblieft weten in het commentaarveld onderaan deze pagina.

Als je een andere strategie op LinkedIn (hebt) gebruikt, die goed werkt voor jou, wil je mij dit dan laten weten in de reacties? Misschien help je anderen hier wel mee en krijg jij eeuwige roem;)

Succes met implementeren.


Hulp nodig met jouw LinkedIn strategie?

Wil je meer omzet halen uit LinkedIn?
Ik geef eens per maand een workshop “LinkedIn Mastery”.
Wil je dit meemaken of wil je een incompany training bij jou op kantoor?
Stuur mij een berichtje als je hierin geïnteresseerd bent, dan stuur ik jou de mogelijkheden. Meer weten

 

Ook interessant:
8-geheimen om jouw content explosief te laten renderen

6 Verrassende tips om meer omzet uit jouw e-mailabonnees te halen

Comment Section

2 reacties op “8 stappen en 1 geheim voor meer omzet uit LinkedIn


Door Maxime-art.nl op 30 juni 2016

Duidelijke en informatieve lessen voor meer omzet uit LinkedIn. Dank daarvoor! Voor een leek als ik is dit erg leerzaam. Nu werk ik in de kunstsector, niet de meest gemakkelijke tak van sport om te vermarkten. Zijn er handige tips juist voor deze sector? vriendelijke groet, maxime


Door Massimo-Gagliotti op 30 juni 2016

He Maxime,
Dit artikel is bijna voor iedere sector identiek. Met name het laatste gedeelte waarin ik je het geheim vertelde is ook voor jou van toepassing. Als je al bestaande klanten hebt kun je bij hun connecties je businesscase delen. Zijn er bijvoorbeeld bedrijven die kunst bij jou hebben afgenomen, dan kun je hun connecties dus warm maken met jouw businesscase. Jouw businesscase kan in dit voorbeeld dan een ondernemer zijn die jouw kunstwerken bezit en er tevreden mee is. De taak aan jou: Wat ga je vertellen in je businesscase.;)

Plaats een reactie


*