Page content

In 7 stappen jouw online bedrijf opzetten

In 7 stappen jouw online bedrijf opzetten

Ben jij klaar met die lange dagen werken voor je baas, met je collega’s of met de dagelijkse files? Waarom begin je dan niet een eigen online bedrijf? Je kunt dan werken wanneer je wilt, met wie je wilt en hoe hard je wilt. Klinkt goed toch? Helaas lukt het maar weinig mensen om echt geld te verdienen vanuit die hangmat.
Hoe komt dit? Zijn ze speciaal, hebben ze geluk of betere vrienden?

Nee, geen van die drie! Ze volgen een aantal belangrijke stappen, noem het een blauwdruk, voor het bouwen van een online business. Iedereen die deze blauwdruk volgt kan een eigen online business beginnen. Is het makkelijk? Nee. Moet je er wat voor doen? Ja. Je hebt niet morgenochtend een succesvol bedrijf, maar als jij er vol voor gaat dan kun je zeker binnen een paar maanden al een leuk inkomen hebben.

In dit artikel ga ik je helpen hoe je jouw online business kunt gaan beginnen. De afgelopen jaren heb ik duizenden euro’s uitgegeven aan cursussen en online programma’s. Sommige ‘goeroes’ waren goed, maar een hoop vertelde onzin. Om te voorkomen dat jij duizenden euro’s kwijt bent ga ik je op weg helpen met de juiste marketing blauwdruk naar een succesvolle online business!

7 Stappen naar succes

Er zijn 7 stappen die je moet doorlopen om een goede online business te starten. Veel ondernemers beginnen met geen of een half plan. Als je succesvol wilt worden als coach dan moet je een plan hebben! Samen gaan we jouw plan maken aan de hand van deze 7 stappen. Bij iedere stap geef ik je voorbeeld en tips.

Je kunt hier ook de GRATIS videotraining volgen:

Heb je je pen en papier bij de hand? Dan is het tijd om te beginnen met het maken van een plan. Een plan? Ja, een goed plan is namelijk de basis voor jouw online bedrijf. Een plan gaat je namelijk focus geven en ervoor zorgen dat je op de weg naar succes blijft. Door vooraf dit te maken weet je ook gelijk of het überhaupt wel zin heeft om je online bedrijf te gaan beginnen. Wellicht is er wel helemaal geen interesse naar.

Hieronder geef ik je de 7 stappen die je moet doorlopen om een succesvol online bedrijf te beginnen.

Stap 1: Creëer je droomklant

Veel ondernemers zeggen hun klant te kennen, maar hoe goed kennen ze hun klant eigenlijk? Weet je hun naam, hun familiesituatie, wat voor werk ze doen, hun dromen, hun angsten en hun inkomen?
Veel ondernemers kunnen op deze vragen geen antwoord geven en daar gaat het dus al vaak fout!

Op het papier dat je voor je hebt liggen schrijf je nu de naam op van jouw ideale droomklant.
Door dit te doen gaan we hem of haar ‘realiseren’.
Het is misschien een beetje raar, maar door zo je klant te visualiseren zul je merken dat het veel eenvoudig wordt om producten, diensten en blogs voor je doelgroep te gaan schrijven.

Zodra je de persoon een naam hebt gegeven is het tijd om een stap dieper te gaan.
Geef nu aan of het een man of vrouw is. Schrijf op waar deze persoon leeft en hoe zijn familie eruit ziet.
Woont hij of zij alleen, zijn er kinderen en zijn er huisdieren.
Maak je lijst zo uitgebreid mogelijk! Schrijf bijvoorbeeld ook op wat voor werk deze persoon heeft en of deze tevreden hiermee is.

Wat voor collega’s heeft hij/zij en wat is het salaris.
Je zult merken dat je het leuk begint te vinden. Dat is precies de bedoeling van deze oefening!

Nu je precies weet wie je ideale klant is, is het tijd om problemen van deze persoon op te gaan schrijven. Wat is het geheim dat deze persoon aan niemand durft te vertellen? Waarvan ligt deze persoon ’s avonds wakker? Heeft hij of zij veel zelfvertrouwen of juist niet?
Wie is jou ideale klant_

Wat voor product of dienst zou deze persoon nu nodig hebben om de ‘problemen’ in zijn leven op te lossen? Zou jij dit product kunnen leveren en wat zou je ervoor vragen. Schrijf dit soort dingen op en met veel details.

Bekijk ook op het internet of er al ondernemers zijn die jouw gecreëerde doelgroep al bedienen.
Hierin kun je bekijken wie hun klanten zijn. Vaak zie je dit op pagina’s met testimonials. Wat doen ze goed en wat kan beter volgens jou.
Je kunt zelfs de mensen bellen die een review over die ondernemer hebben geschreven en hun een aantal vragen stellen. Zeg dat je haar of hem tegen kwam op die website en vraag hen gewoon wat ze ervan vonden. Vraag wat hun probleem eerst was en wat er voor hun is opgelost.

Stap 2: Welk gevoel geeft jouw bedrijf?

Wellicht dat je je afvraagt wat gevoel met jouw bedrijf te maken heeft. Ik kan je verzekeren; heel veel! Als er geen ‘klik’ is tussen jou en de klant, dan zal het heel lastig worden om tot een transactie te komen! Onderschat dus niet het gevoel dat jouw bedrijf moet uitstralen! Dit gevoel moet je overal laten terugkomen: op je website, in je social media, in je telefoongesprekken en in je presentaties. Mensen moeten echt een band met je gaan krijgen! Verstop jezelf dus niet achter een logo!

Hoe creëer je echter sfeer en een gevoel in je bedrijf? Dit is makkelijker dan je denkt! Je kunt hiervoor gebruik maken van 6 categorieën om emoties naar je klant over te brengen. Pak een nieuw stuk papier en teken daar 6 vlakken op en zet in ieder vak een van onderstaande categorieën:

  1. Gedachte en gevoel
  2. Spreken en doen
  3. Horen
  4. Zien
  5. Pijn
  6. Behoefte

Zet nu onder ieder van deze behoefte wat iemand moet ervaren als hij met jou contact opneemt. Hoe moet hij of zij zich voelen, wat ziet en hoort die persoon? Controleer regelmatig of het gevoel dat je wilt uitstralen nog wel terugkomt in je online business.

Stap 3: Kopieer en verdien!

Nu de basis voor je bedrijf staat is het tijd om je online business model te gaan creëren!  Dit is wat ik het leukste vind! Ik bouw graag samen met mijn klanten aan een online bedrijf. De titel van deze tip doet echter vermoeden dat we andere bedrijven gaan kopiëren. In zekere zin wel een beetje. Ik ga je in deze tip leren hoe je het wiel niet zelf hoeft uit te gaan vinden.

Als je start met een online business dan moet je veel keuzes gaan maken. Welke hosting ga je nemen, welke autoresponder, wat voor type website etc… de lijst met keuzes is vaak enorm! Gelukkig is er een trucje om te leren van anderen! Waarom zou je het wiel helemaal opnieuw uitvinden als je ook gewoon kunt kijken naar wat werkt voor de concurrent in jouw markt? Vaak maken ze er geen geheim van welke software ze gebruiken en wat hun doelgroep is.

Ga naar SimilarWeb.com en voer daar de URL in van je concurrenten en bestudeer de resultaten. Dit geeft je inzicht in hoeveel bereik ze hebben. Maak vervolgens een tabel in Excel en zet daar alle concurrenten onder elkaar en zet daarnaast de gegevens die je uit SimilarWeb hebt gehaald.

Je kunt natuurlijk ook een aantal zoekwoorden in Google intoetsen en hier je concurrenten noteren. Zodra je dat hebt gedaan is het tijd voor de volgende stap, klanten vinden!

Stap 4: Bestudeer je klanten

Om een succesvol online bedrijf te hebben moet je alles, ja echt alles weten van je klanten!
Je moet precies weten waar ze online uithangen en wat ze delen. Als je dit niet weet, dan is het hopen dat mensen bij je komen in plaats van dat ze bij je willen kopen!
bestudeer je klanten

Je moet ervoor zorgen dat mensen je overal gaan tegenkomen. Of dit nu op Facebook, Twitter, een nieuwssite of op iTunes is, jij moet overal aanwezig zijn! Dit is wat veel startende ondernemers onderschatten! Het kost vaak uren per dag om een goede zichtbaarheid te blijven behouden bij je doelgroep! Gelukkig heb ik een aantal tips voor je om zo goed mogelijk zichtbaar te zijn bij je doelgroep.

  1. Maak een overzicht met de online media die je doelgroep gebruikt. Zit jouw doelgroep op Instagram, ja, dan moet jij daar ook zijn. Zitten ze niet op Twitter, dan hoef je daar eigenlijk niet actief op te zijn. Door een overzicht te maken van de verschillende social media en online kanalen weet je precies waar je je tijd moet besteden.
  2. Onderzoek in de Google Keyword Planner op welke woorden je doelgroep het meeste zoekt. Zet deze woorden ook in je Excel schema.
  3. Zoek op YouTube een vlogger met minimaal 10.000 abonnees en vraag of je samen met deze persoon een video mag gaan maken.
  4. Ga naar iTunes en zoek naar de podcasts die veel luisteraars heeft. Neem contact op met de eigenaar om zo te kijken of jullie kunnen samenwerking om jouw doelgroep nog beter te benaderen.
  5. Benader je influencers(ondernemers of je inspirators die al succesvol zijn)die dezelfde doelgroep hebben maar een ander product aanbieden. Connect met hun en kom in contact. Bekijk waar je hen kunt helpen. Comment op hun blogs. Wordt hun ambassadeur. Pas later als jij ze hebt geholpen zullen ze herkennen wie jij bent en kun je meer van hun vragen.

Voordat je dus gelijk alle social media en online kanalen gaat inzetten is het goed om te gaan bestuderen wat je klanten online doen. Welke video’s ze kijken en waar ze naar zoeken. Door dit te doen weet je precies welke content je moet creëren om zichtbaar te worden.

Stap 5: Maak een content plan

Als je weet welke kanalen je doelgroep gebruikt is het tijd om content te gaan creëren. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het maken van een wekelijkse video of een podcast. Wellicht kun je iedere dag een blog gaan schrijven. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Mijn advies is om te beginnen met iets wat je leuk vindt om te doen.

Als jij makkelijk voor de camera staat, dan zou je kunnen beginnen met het maken van video’s.
Vind je dat nu heel eng, dan is bloggen wellicht een goed alternatief.
Ik heb gemerkt dat als je iets doet wat moet en wat je eigenlijk niet leuk vindt, dat je dan veel minder passie laat zien. Dit merken je kijkers en zal effect hebben op je online business.

Dit neemt niet weg dat je je hierin wel kunt laten helpen. Vaak komt die angst vanuit het onbekende. Iets dat we nog niet hebben gedaan. Verdiep je er eens in en laat je adviseren door een professional want video is wel een grote trend momenteel.

Om te ontdekken wat populaire onderwerpen zijn raad ik je aan om naar populaire blogs te gaan uit jouw markt en de reacties te lezen. Bekijk tevens de meest populaire artikelen. Daar zie je vaak welke problemen jouw doelgroep heeft. Ook de reacties onder video’s op YouTube bevatten vaak zeer waardevolle informatie. Als je weet wat het probleem is van jouw doelgroep, dan kun je content gaan creëren waar écht behoefte naar is!

Stap 6: Maak een sales-tunnel

Veel ondernemers zeggen dat ze een ‘bedrijf’ hebben, maar velen hebben een hobby. Een bedrijf levert geld op en een hobby kost geld. Wij willen een bedrijf bouwen toch? Om dit te realiseren moeten we een product of dienst gaan verkopen, maar hoe doen we dit? Hiervoor hebben we een sales-tunnel nodig! Een sales-tunnel is een proces waarbij we bezoekers proberen om te zetten naar klanten.

Om een salestunnel goed in te zetten hebben we 4 stappen nodig. Dat zijn:

  1. De lead magneet
    Dit is een erg waardevol product of e-book in ruil voor het e-mailadres.
  2. Een tripwire
    Dit is een goedkoop aanbod om iemand versteld te laten staan. Met dit product ontstaat er een band met de koper je jouw bedrijf.
  3. Het echte aanbod
    Dit is het normale product welke je aanbiedt
  4. Het VIP product

Dit is iets extra’s of een VIP versie van je normale product.

Het punt van een sales-tunnel is om bezoekers te laten converteren naar loyale klanten. Dit hele proces kun je automatiseren. Zo kun jij dus genieten van de vrije tijd!

simpele-email-salesfunnel

Voordat je echter een goede sales-tunnel opzet moet je wel goed nadenken over de inrichting hiervan. In ons coaching programma gaan we jou hier stap voor stap bij helpen. Het is namelijk best een proces wat veel tijd kost. Als het echter staat, dan kan het je veel geld opleveren!

Stap 7: Wees de expert!

De laatste stap is dat je jezelf als expert in de markt gaat zetten! Laat zien wie je bent en welke kennis je in huis hebt! Je zult merken dat mensen op den duur vanzelf naar je bedrijf gaan komen en producten bij je gaan kopen.

Zet alle kanalen in waar je doelgroep op actief is, deel kennis en ga in dialoog. Het zal geen makkelijk proces zijn, maar al vrij snel zal je resultaat gaan zien!


Conclusie.

Het is hard werken om iets te bereiken. Voor niets gaat de zon op. Maar als je de juiste weg bewandeld maak je de dingen makkelijk voor jezelf. Doe alles in stapjes en volg de juiste volgorde.

Ik hoop dat deze tips je hebben geholpen om je online business te gaan beginnen. Ik begeleid veel startende online ondernemers en ken dus alle valkuilen en succesfactoren. Wil je dat ik je help met jouw online business? Neem dan contact met mij op of volg mijn GRATIS videotraining.

videobanner-blog

Wie is jouw doelgroep? Laat je reactie of vraag achter in de comments;)

Ook interessant om te lezen:
Laat je bedrijf groeien met social media

Comment Section

2 reacties op “In 7 stappen jouw online bedrijf opzetten


Door Janiek op 16 juni 2016

Hallo Massimo,

Ik ben bezig om mijn bedrijf gericht op mediaproductie/online marketing op te zetten en ik heb veel gehad aan de tips in deze blog: dankjewel daarvoor!

Ik was van plan om aan de slag te gaan met de Google Keyword Planner en vroeg me af wat ik het beste kan doen met de gevonden keywords. Stel; je hebt een lijst met 20 woorden… Wat is dan de volgende stap?

Ik hoor het graag!

Janiek


Door Massimo-Gagliotti op 16 juni 2016

Ik zou deze volgorde aanhouden:
1. Onderzoek wat jouw doelgroep wilt. Wat zijn de problemen die zij hebben, wat zijn hun behoeftes.
2. Je kunt dit onderzoeken door bijvoorbeeld op facebook in specifieke groepen vragen te stellen aan de leden. Dit kun je ook op linkedin doen.
Door hier actief in te zijn zul je snel ontdekken wat hun behoeftes zijn.
3. Bekijk je concurrentie; wat voor klanten hebben zij? Lees de testimonials; wat waren hun problemen?
3. Focus je op 1 niche. Dit maakt het makkelijker om je te onderscheiden.
4. Nu kun je Google zoekwoordplanner gebruiken om te bekijken waar bezoekers in Google op zoeken. Dit is wel wat algemeen dus ik raad je aan ook de Google suggestie te gebruiken in de zoekbalk van Google.
succes met je onderzoek;)

Plaats een reactie


*