Page content

Laat je coachingbedrijf groeien door bloggen en social media

Laat je coachingbedrijf groeien door bloggen en social media

Nooit eerder is het opzetten van een bloeiende coaching- of online business zo haalbaar geweest als nu. Dankzij het internet kun je je online-netwerk in een recordtijd laten uitgroeien tot een opvallend merk dat aansluit bij jouw klanten en een positieve impact op de wereld heeft.

En toch…

Is bloggen nog steeds een uitdaging voor jou?

Heb je problemen met het bedenken wat je op social media moet plaatsen? Is het te overweldigend of kost het jou teveel energie?

Net zoals de meeste coaches en zelfstandige professionals, heb je misschien ‘ja’ geantwoord op bovenstaande vragen en ben je op zoek naar de manier om je bedrijf te laten groeien.

Vandaag wil ik een aantal tips met je delen, die mij geholpen hebben om mijn eigen coach- en schrijfwerk te creëren – en die ook een grote impact op het jouwe kunnen hebben!

Stap 1: Weet wie je klant is

Het leren kennen van je ideale klant kan je bedrijf maken en breken. Dit kun je doen door middel van marktonderzoek en te onderzoeken hoe je ze het beste kunt begeleiden als coach, adviseur, trainer of zelfstandige professional.

  • Welke problemen komen zij tegen?wie is jouw klant
  • Wat voor social media kanalen gebruiken zij
  • Wat voor blogs lezen zij?

 

 

Het kennen van je ideale klant is het beginpunt van je bedrijf, net als je social media- en blogstrategie.
Als je niet zeker weet wie je ideale klant is en in welke niche je je eigenlijk bevindt, Moet je echt eens mijn Masterclass bekijken. Dit is een grote bron voor inspiratie voor nieuwe coaches en professionals die op zoek zijn naar duidelijkheid in alle aspecten van hun bedrijf.

videobanner-blog

Stap 2: Laat jezelf niet gek maken door social media

Ik vertel mijn klanten altijd dat social media en bloggen slechts een onderdeel van de marketinginspanning is. Dit betekent dat je niet 24/7 online hoeft te zijn. Je hoeft ook niet te proberen om bovenop elke tweet die er in je tijdlijn verschijnt te zitten, of telkens Facebookadvertenties te kopen.

Ook al zeggen mensen dat bloggen en social media geweldige manieren zijn om te binden met je ideale klanten en lezers… Het kost erg veel tijd om een online platform op te zetten.

Je platform is gebaseerd op het creëren van behulpzame en inspirerende content.  Je moet een betrouwbare bron zijn voor je potentiële klanten.

Voordat we te diep gaan, wil ik één ding duidelijk maken:

Heel veel “gewone” tijd aan social media besteden (bijvoorbeeld door te chatten op Facebook), gaat je bedrijf niet helpen om te groeien. Het gaat om de juiste dingen doen op deze netwerken.
Ik leer mijn klanten dat ze strategisch en proactief moeten zijn.

  • Focus op het maken van activiteiten die geld opbrengen, zelfs als het neerkomt op social media.
  • Door voor jezelf duidelijk te maken wie je ideale klant is en door op te schrijven wat je precies moet doen voordat je de computer opstart, voorkom je dat je tijd verspilt aan nutteloze activiteiten en kan je je veel beter focussen.
  • Help anderen met hun behoeftes en deel waardevolle content.

Actie punt: Nadat je het beeld van “De Ideale Klant” hebt uitgewerkt, bedenk je een strategie voor social media (of huur je iemand in die dit voor je doet). Je plant hoeveel tijd je op welke online platformen gaat spenderen, zodat je geen tijd verspilt. Werk altijd in blokken.

Kies 1 tot 3 social media platforms waar je op gaat focussen. Ga gewoon af op je instinct. Onderzoek waar je doelgroep aanwezig is, Optimaliseer je sociale netwerken zodat iedereen weet wat je doet.

Stap 3: Creëer content dat de boodschap meer dan duidelijk overbrengt

Eén van de kernelementen waar ik me met mijn klanten mee bezighoud, is het creëren van een redactionele kalender voor hun bedrijven, gebaseerd op wat hun lezers echt willen lezen en hen helpt om problemen op te lossen.

Jouw blogberichten moeten super behulpzaam en inspirerend zijn en mensen moeten ze willen delen. Daarom is het heel belangrijk om een redactionele kalender te creëren voor je blog, gebaseerd op de interesses van je lezers.

19a0023

Geen onzin meer in blogberichten. Als je een coach bent en je wilt een bedrijf opzetten, moet je serieus zijn over de inhoud die je creëert en publiceert.

Wil je de beste titels voor jouw blog creëren, dan kun je deze hier downloaden. ik heb een document gemaakt met 50 formules waarmee je honderden super goede titels voor jouw content kan maken.

Dit is wat ik probeer te bereiken met mijn blogberichten. Elk bericht is gericht op een onderwerp dat nieuwe coaches en ondernemers helpt en ondersteunt met hun eigen bedrijf. Van hoe je een niche moet kiezen tot hoe je 10.000 euro per maand verdient.
Dit zijn vaak lange berichten maar ze zijn wel makkelijk om te lezen. Het wordt dan  vaker gedeeld op social media omdat het zeer behulpzaam is.

Actie punt: In welke coaching-niche je ook zit, besluit vandaag nog om een redactionele kalender te creëren en vul het met blogberichten die zo waardevol zijn voor lezers, dat ze gewoon met jou “moeten” werken of ten minste al hun vrienden moeten vertellen over hoe genereus en geweldig jij bent!

Stap 4: Focus op betrokkenheid

Het maakt niet uit hoeveel volgers je hebt. Als je social media gebruikt, moet je je altijd zorgen dat de inhoud gebaseerd is op de interesses van je lezers. Dat bevordert de betrokkenheid van je lezers en dat is belangrijker dan het aantal ‘vind ik leuks’.

Attent zijn naar je klanten en het beantwoorden van hun vragen en opmerkingen in andere Facebookgroepen. Laat in ieder geval een blijvende, positieve indruk achter en dat is precies wat jou helpt om een online merk op te bouwen.

Ook al ben je een nieuwe coach, je kunt je concurrenten overtreffen door verder te gaan en door online interactie met je klanten. Stuur iemand die op jouw blog heeft gereageerd een e-mail of bedank iemand in een persoonlijk bericht op Twitter of Facebook. Denk na over hoe je je online platform kunt inzetten om jouw kwaliteiten als een coach te laten zien.

betrokken netwerk

Actie punt: Maak een lijst met manieren waarop je je direct kunt binden met jouw publiek. Wees creatief!

Hoe gebruik jij social media om je bedrijf te laten groeien?
Laat je reactie achter in de comments…

Ook interessant: https://eensuccesvolbedrijf.nl/8-geheimen-om-jouw-content-explosief-te-laten-renderen/

Comment Section

0 reacties op “Laat je coachingbedrijf groeien door bloggen en social media

Plaats een reactie


*