Page content

Wat is Social Selling?

Wat is Social Selling?

Episode #003 Q&A: Wat is Social Selling?

Afgelopen maand hebben Leon Tindemans en ik samen de vragen weer in een mooie uitzending gestopt.
Deze keer heb ik Leon Tindemans van TTMCommunicatie uitgenodigd. Ik werk al geruime tijd met deze social media-expert samen. We helpen elkaars klanten met het behalen van het hoogste rendement.

We hebben deze vragen voor je beantwoord:
1. Hoe maak ik goede blogtitels? 1:06min
2. Hoe ontdek ik wie mijn doelgroep is en wat mijn niche is? 4:34min
3. Wat is Social Selling? 8:19min

Heb jij ook een goeie vraag? Wellicht behandel ik deze dan in de volgende uitzending. De beste vragen beloon ik met iets speciaals;)

Vraag en antwoord sessie over Social Selling


Wat is de definitie van Social Selling?

Door gebruik te maken van social media kanalen kun je de juiste prospects vinden en bouw je zakelijke relaties op om uiteindelijk je salesdoelen te behalen. Deze salestechniek zorgt voor een betere leadgeneratie en elimineert koud bellen. Het opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties is makkelijker in een netwerk wat jij en je klant vertrouwen.

Let op: Wil je goed starten met Social Selling, dan is het verstandig om te starten met deze “Roadmap” die ik voor je klaar heb gezet(pdf). Download deze hier eerst even voordat je hiermee start. Deze roadmap is met name gericht op Linkedin Social Selling en B2B. Er verschijnt binnenkort ook een Social Selling Roadmap waarin B2C is verwerkt.

Wat is Inbound marketing?

Social Selling is een onderdeel van Inbound marketing.
Inbound marketing
is een marketingfilosofie, die in een korte tijd een behoorlijke hype aan het worden is.

Inbound marketing is gebaseerd op het principe: wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep zonder deze te storen met de traditionele marketing manieren zoals  advertenties, direct mailings, koud bellen en cold canvassen.

De term “inbound marketing” is bedacht de software-ontwikkelaar HubSpot.
Zo’n inbound marketingstrategie kan bestaan uit een aantal stappen:

  1. Het Creëren van relevante content voor de gekozen doelgroep
  2. Optimaliseren van deze content en de vindbaarheid hiervan
  3. Online promoten van deze content, bijvoorbeeld via social media marketing, pay-per-click-campagnes en blogartikelen schrijven
  4. het converteren van website-bezoekers naar leads en klanten met behulp van geautomatiseerde e-mailcampagnes(salesfunnels en e-mailmarketingfunnels)
  5. Doorlopend meten en analyseren van het gehele proces via automatisering en monitoringtools

Hoe kun je het meeste halen uit Social Selling?

Social Selling is een onderdeel van Inbound marketing. Het kan bij een juiste en effectieve aanpak ervoor zorgen dat je nooit meer koud hoeft te bellen.  Ik leg hieronder beknopt uit welke 8 stappen je kunt volgen.

In 8 stappen Social selling toepassen

Stap 1. Zorg dat je heel goed weet wie je doelgroep is. Als je dit nog niet verfijnd hebt zou ik eerst even op deze pagina kijken: Doelgroep vinden.

Stap 2. Start met het creëren van Buyer persona’s. Dit lijkt soms overbodig maar door het te doen zul je ontdekken dat je beter en meer gefocust kunt zijn op die doelgroep. In mijn programma merk ik dit iedere keer weer bij mijn cursisten.

Stap 3. Ontdek wat de behoeftes zijn in de markt
Met name wat inspireert hen maar ook o.a. hoe kun je een Buyer/koper helpen in zijn fases van het koopproces.

Stap 4. Creëer een contentagenda
Een contentagenda is zeer belangrijk om vooruit te werken en overzicht te creëren in het werk. Bedrijven met een goede contentagenda winnen gemiddeld 20% in effectieve uren.

Stap 5. Schrijf de Content
Zodra je helder hebt wat de wensen zijn van de koper kun je starten met het maken van content. Als je geen tijd hiervoor hebt raad ik je aan om dit uit te besteden. Dit is met de juiste aanpak zeer goed te doen en kan prima in de kleinste budgetten.

Stap 6. Promoot je content
Nadat je voldaan hebt aan alle eisen van de perfecte blog ga je aan de slag met het promoten van jouw artikelen. Probeer o.a. ervoor te zorgen je zoveel mogelijk reacties ontvangt.

Stap 7. Zoek de engagement met je doelgroep
Voor de meeste blogartikelen zou je een relevante download(leadmagneet of leadmagnet) kunnen gebruiken.
Deze plaats je altijd als linkje in je blog maar ook in de buurt van het einde. reageer op reacties etc…

Stap 8. Treed in contact met je doelgroep
Zodra je jouw bezoekers hebt geïdentificeerd door middel van de leadmagneet(Ze hebben nu in ruil voor de download hun naam en e-mailadres gegeven) kun je beginnen met het opbouwen van interactie en vertrouwen. Let op! Ga nu zeker nog niet direct je prospects bellen want dat heeft vaak nog weinig zin.

Je kunt nu verder gaan met o.a. LinkedIn, Facebook, twitter etc..
Je e-mailfunnels(e-mailmarketing salestrechter) opbouwen en verder uitwerken om hen te voorzien van veel relevante informatie waardoor jij als de autoriteit wordt gezien.

Laat me alsjeblieft weten in de reacties als je een van deze 2 dingen hebt gedaan:

  1. Heb jij al een relevante download(leadmagneet) verzonnen? Zo ja, vertel hem hier dan even aan iedereen.

  2. Heb jij al een e-mailmarketing programma met een aantal opvolgmailtjes?

     

    social_selling_roadmap-vervaagd

Je kunt hier nog even de Social Selling Roadmap downloaden zodat je direct van start kunt gaan.

Wil je morgen starten met Social Selling en inbound marketing en ben je opzoek naar een vaste routine die jouw structureel nieuwe klanten opleveren? Meldt je dan aan voor een strategiegesprek, dan bekijken we samen of en welke kansen er voor jou kunnen liggen.

 

Alvast succes,

Groeten,

Massimo

Comment Section

0 reacties op “Wat is Social Selling?

Plaats een reactie


*