Page content

Zo bouw je een succesvol coachingbedrijf en verdubbel je jouw uurlonen

Zo bouw je een succesvol coachingbedrijf en verdubbel je jouw uurlonen

Herken je dit? Je bent bezig om je bedrijf vorm te geven. Je hebt tientallen dingen die je wilt doen maar uiteindelijk kom je maar aan zeer weinig dingen toe. Simpelweg omdat je denkt dat je het allemaal zelf moet doen.

Je bent alleen maar bezig met je bestaande klanten te woord te staan en hebt weinig ruimte om hierin te groeien. Maar je wilt wel groeien en meer klanten helpen. Je zoekt een manier om meer te gaan verdienen.

Wat nu als je wel meerdere mensen tegelijk kon helpen. Wat nu als je wel meer kunt verdienen door een strategie te volgen die kan werken?

Herkenbaar? Niet iedereen weet hoe het is om als coach, adviseur of consultant te werken. Om mensen bij te staan, uit te dagen en om uiteindelijk deze mensen verder te helpen.

Waarom ben je een zelfstandig professional geworden?
Jij bent misschien coach, adviseur of consultant geworden, omdat het jouw passie is om mensen te helpen. Het beroep is ook eindeloos fascinerend en zeker in deze tijd is het een perfect beroep om offline en online te combineren.

Hoe ik tot de bezinning kwam
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan waarin ik te weinig klanten kon bedienen en eigenlijk de hele dag bezig was om mailtjes te beantwoorden en andere niet-relevante zaken aan het doen was.
Ik ben toen vorig jaar een onderzoek gestart waarin ik ging bekijken wat er voor nodig was om meerdere mensen tegelijk te gaan helpen.
Ik heb toen vele programma’s gevolgd en heb heel veel onderzoeken en testen gedaan.

Ik vond het antwoord niet in Nederland kan ik je vertellen. Ik zag dat Amerika, Australië, en de United Kingdom op vele vlakken veel verder waren. Wellicht ken je de marketingoeroes Brendon Burchard, Jeff Bullas, Marie Smith, Bill Baren, Marie Forleo of Derek Halpern al?

Dit zijn marketingspecialisten die hun strategieën al hebben toegepast en bewezen succesvol zijn geworden.

Amerika?
Ik hoor je denken, ja maar dat is Amerika, dat land is ook veel groter. Toch hebben deze specialisten het ook voor elkaar gekregen om tussen een enorme concurrentie, zich te manifesteren als een goeroe.
Je kunt in Amerika harder groeien als je eenmaal succesvol bent ten opzichte van Nederland. Echter moet je jezelf eerst door de menigte wortelen en die is vele malen groter dan in ons land.

Ik ben de strategieën van deze mensen gaan volgen. Heb meer dan 12.000 euro uitgegeven aan programma’s van mijn inspirators en heb hier super veel aan gehad. Het zijn strategieën die voor mij succesvol zijn.
ik geef workshops, help zelfstandige professionals, en begin dit steeds meer klanten in grotere groepen te helpen. Zelfs mijn online programma’s zijn bijna klaar om gelanceerd te worden. Het belangrijkste is voor mij dat ik zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk kan helpen en dat doe ik door iedere dag FOCUS te hebben op mijn doelen.

Het is mij gelukt om mijn uurtarief met 400% te laten stijgen de laatste 6 maanden. Ik ontvang een stabiele inkomstenstroom door het coachen van mensen en krijg super leuke referenties van mijn klanten. Mijn doel van deze blog is om jou te helpen om hetzelfde voor elkaar te krijgen.

Ik zal je in een 3 belangrijke stappen laten zien wat je kunt doen om een goede basis hiervoor te leggen:

  1. Bepalen van je doelgroep
  2. Bepaal wat jouw USP is
  3. Werk met programma’s

 

Stap 1: Bepalen van je doelgroep

doelgroep

Om de beste te worden in jouw doelgroep, dien je eerst je doelgroep te bepalen. Je gaat dit doen door antwoord te geven op de volgende 4 vragen:

  • Geef je om jouw doelgroep?
  • Kan jouw doelgroep jouw tarief betalen?
  • Is de waarde voor jouw klant 5-10x zo hoog als jouw tarief?
  • Geef je echt genoeg om je doelgroep?

Hierna bekijken we hoe je de doelgroep beter kunt begrijpen en wat de voordelen zijn om een doelgroep te kiezen.

 

Geef je om jouw doelgroep?

Een doelgroep kiezen waar jij echt om geeft, echt een klik mee hebt, is de basis voor succes van jouw bedrijf. Denk eens terug aan jouw “fijnste” klanten.
* Waarom waren zij zo fijn om mee samen te werken?
* Met wie zou jij ooit nog eens willen werken?
* Wie is jouw ideale klant?
* Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen?
* Wat trekt jou hierin zo aan?

Mijn ideale klanten zijn coaches die meer vast zitten in hun eigen organisatie, die online marketing efficiënter willen toepassen en die meer willen verdienen. Ik kan mij inleven in de uitdagingen waar zij voor staan, ze zijn bereid mij te betalen wat ik waard ben.

“Kies een doelgroep die echt bij jou past”!


Kan jouw doelgroep jouw tarief betalen?

Hoeveel geld verdient jouw doelgroep per jaar? Wordt hun beroep niet hobbymatig uitgevoerd? Hebben zij het geld wel om jou te kunnen betalen?

De klanten waar ik mij nu volledig op focus kunnen mijn tarieven betalen, ik heb een enorme klik met ze en ik kan ze face to face bereiken. Voor hen is de combinatie van offline en online coachen de ideale match.

Werk met een doelgroep die je tarieven kan betalen. Kan jouw doelgroep dit niet, begin opnieuw en bepaal een nieuwe doelgroep.

 

Is de waarde voor jouw klant 5-10x zo hoog als jouw tarief?

Mensen zijn bereid om te betalen om zo hun doelen te behalen. Zorg er daarom voor dat je weet wat hun doelen of uitdagingen zijn. Op deze manier ziet jouw doelgroep niet je tarief, maar enkel de waarde die het hun gaat opleveren.

De meeste mensen vullen zaken in voor hun doelgroep in plaats van dat ze daadwerkelijk het gesprek aan gaan met hun klant om eens te luisteren wat de behoefte nu eigenlijk echt is.

Neem eens de tijd om het gesprek aan te gaan met 10 a 20 mensen uit je doelgroep. Zorg dat je de juiste vragen stelt om erachter te komen wat er echt speelt bij deze mensen. Heb je een leidraad nodig voor je vragengesprek, denk dan eens aan onderstaande 7 onderdelen waar je iemand bij zou kunnen coachen:

  • Financiën ( hoe verdien ik meer geld?)
  • Carrière ( hoe maak ik stappen in mijn carrière?)
  • Reizen ( hoe krijg ik meer avontuur in mijn leven?)
  • Fysiek ( hoe voel ik mij fitter?)
  • Opleiding ( hoe krijg ik meer verdieping?)
  • Relaties ( hoe zorg ik voor een betere balans werk-privé?)
  • Spiritueel ( hoe krijg ik meer bezinning?)

Je zult een patroon ontdekken in de antwoorden die je krijgt. Weten wat er speelt binnen jouw doelgroep geeft jou uiteindelijk de tools om te helpen problemen op te lossen.

Mensen willen hun doelen bereiken en uitdagingen overwinnen. Ze vinden het niet erg om hier voor te betalen, zolang hun doelen behaald worden.
doelgroep strategie

Geef je echt genoeg om je doelgroep?
We zijn aangekomen op het punt waar het echt om draait… je moet nu eerlijk zijn tegen jezelf.
Je hebt je doelgroep bepaald, je doelgroep is bereid jouw tarief te betalen. Je weet wat er speelt binnen jouw doelgroep en welke uitdagingen ze willen overwinnen. Nu draait het om jou…
Geef jij genoeg om jouw doelgroep om hen te helpen en een bloeiend bedrijf op te richten?

En ik bedoel hier niet: “Ja, dat zou ik wel kunnen…”
maar over “JA NATUURLIJK, ik ga er 100% voor!”

Het zal niet makkelijk zijn om jouw doelgroep hun problemen op te laten lossen en hun doelen te laten behalen.
Je zal uren moeten onderzoeken, je haren uit je hoofd trekken, boeken moeten lezen en slapeloosheid tegemoet zien.

Zoek een uitdaging binnen je doelgroep waar jij genoeg om geeft om een expert in te worden en jouw doelgroep genoeg redenen geeft om jou voor te betalen.

Om je doelgroep beter te begrijpen kun je als volgt te werk gaan.

  • Bekijk fora die relevant zijn voor je doelgroep
  • Stel vragen aan je bestaande favoriete klanten
  • Bestudeer blogs en relevante off- en online magazines
  • Bekijk de zoekwoorden in Google zoekwoord hulpprogramma’s
  • Bestudeer de testimonials van de klanten van je concurrentie
  • Discussieer mee op relevante FB of linkedin groepen
  • Laat bezoekers op je website een vragenlijst invullen surveymonkey
  • Bezoek relevante events van je doelgroep


De voordelen van een niche  of doelgroep kiezen

  • Je concurreert niet met een hele grote groep concullega’s
  • Doordat je doelgroep kleiner is ga je hyperspecialisatie toepassen en word je een expert..
    Je weet nu 100% wat goed en niet goed is voor jouw klanten
  • Omdat je meer focus hebt, hoef je minder hard te vechten voor je klanten
  • Je valt meer op als men gerichter zoekt in Google(bijv. Facebooktraining voor health coaches)
  • Je bereikt een expertstatus, waardoor de doelgroep met jou wil samenwerken
    Hierdoor is de waarde van jouw oplossing vele malen hoger
  • Met jouw gecreëerde content, bereik je jouw doelgroep op een hoger niveau en met meer engagement

Je kunt meer geld vragen voor je specialisatie, omdat je een minder hoge concurrentie hebt.

videobanner-blog

Stap 2: Bepaal een aantrekkelijke Unique Selling Point (USP) voor jouw doelgroep

“Bereik meer.” “Zorg dat je dromen uitkomen.” “Leef je mooiste leven.”

Deze zinnen spreken weinig mensen aan, terwijl dat nu net wel de bedoeling is. De meeste coaches gebruiken dit soort krachttermen om hun doelgroep te bereiken.

Jij kent jouw doelgroep als geen ander, omdat je hier onderzoek naar hebt verricht. Je hebt patronen ontdekt en jouw Unique Selling Point moet dat uitstralen.

Je kunt jouw Unique Selling Point zo bepalen:

“Ik help <doelgroep> in <locatie/beroep/interesse> zijn/ haar uitdaging of verlangen te behalen of op te lossen.

Maar dan bedenk je je dit…
Maar….. ik wil mij helemaal niet vastleggen op één doelgroep. Internet biedt mij juist de mogelijkheid om mij te richten op een enorme hoeveelheid mensen, mijn bereik is nu gigantisch!

Goed. Daar heb je misschien een punt. Maar onthoud dit:

“You can be best in the world at whatever you want as long as you define world the right way.” – Seth Godin

of te wel: “Je kunt de beste zijn van “de wereld” in wat je doet. Als je maar definieert wat “de wereld” dan is.

Iedereen kan zijn specialisatie uitbouwen maar zal klein moeten beginnen. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg absoluut niet dat je de mogelijkheden van het internet niet kunt benutten. Ik zeg alleen dat je je moet focussen op een bepaalde locatie of op een vakgebied en vanuit daar uit bouwen. Alleen op die manier kun je je profileren als de beste op dat gebied.

Een voorbeeld van mijn USP.

“Ik help zelfstandige professionals zoals coaches, trainers, consultants en adviseurs, die merken dat het in de praktijk niet meevalt hun omzet te vergroten. Ze worstelen met het feit dat al hun marketingactiviteiten niet genoeg oplevert. Het gevolg is dat ze dit veel tijd kost. Ik help mensen die goed zijn in hun vak maar die nog niet goed weten hoe je marketing juist inzet zodat het voor je gaat werken. Ik leer je om voor jouw doelgroep als expert gezien te worden. Om zo meer klanten aan je te binden en veel meer te gaan verdienen.”

Creëer een USP dat duidelijk aangeeft voor wie jij werkt en om welke doelen te behalen.
Probeer eens of je een USP kunt schrijven in je eigen woorden. Lukt dat niet, ga dan toch vaker het gesprek aan met je doelgroep om tot een beter inzicht te komen.
 usp

Stap 3: Werk met programma’s


Verdubbel je tarieven

Op een zeker moment gaan mensen je vragen naar je tarief. Je eerste reactie zal zijn om meteen je oude tarieven neer te leggen, of indien je net gestart bent, een tarief dat goed voelt.

Maak nu eens een programma wat veel van jou geeft. Je kunt hierin gradaties maken door kortere en langere programma’s te maken.

Maak die programma’s zo dat het altijd, eventueel in gedeeltes, alles van jou geeft.
Focus je op jouw programma en laat je niet leiden door uurtarieven.

In Nederland ligt het gemiddelde uurtarief voor een gemiddelde coach op zo’n EUR €85,- per uur. Toen ik net begon te werken als coach vond ik dat EUR 85,- per uur voldoende was voor wat ik waard was, terwijl er genoeg mensen het dubbele betaald zouden hebben.

Uiteindelijk realiseerde ik mij dat ik meer waard was dan wat ik betaald kreeg en wilde ik meer. Ik ontdekte toen dat de kracht in programma’s zat omdat je dan veel meer kunt verdienen.

Stel jezelf eens voor:

Je organiseert een workshop waarbij je een laag bedrag vraagt aan je prospects(mensen die lid zijn van je e-maillijst of je blogs volgen). Je vraagt het bedrag van €297,-
Je krijgt het voor elkaar om 15 man in de zaal te hebben. De workshop is een hele dag.
Dan heb je op 1 dag verdient: € 15 * €297,- = €4455,- (minus koste, zaal en lunch €750,-) = €3705,-
Je hebt er 20 uur(inclusief voorbereiding) werk in zitten.

Je uurloon is nu nog steeds: € 185,25 Wow!

En het mooiste komt nu pas. Hoeveel klanten haal je uit deze dag als je een upsell doet?
Aan het einde van je workshop biedt je natuurlijk je VIP product aan  een iets wat relevant is aan meer. Als jij een heel goede workshop hebt gegeven zijn er, mits je het slim aanpakt, altijd mensen die met jouw willen werken. Die meer hulp nodig hebben. Kortom daar komen vaak nog duizenden euro’s aan werk uit.

wokshop voor coaches


Het voordeel van deze manier van werken.

  • Geen uurloon verantwoording
  • Je hoeft minder snel korting te geven
  • Meerdere klanten tegelijk helpen in een groep
  • Je kunt je pakketten in een later stadium online aan gaan bieden

 

Conclusie: FOCUS is KEY!

Ik heb eigenlijk in deze blog nog maar één belangrijk onderwerp behandelt die naar een hoger inkomen kan leiden. Als je bovenstaande punten hebt opgevolgd en dan bedoel ik ECHT opgevolgd, dan kun je al beter zijn dan 80% van de coaches in Nederland.
Jij kunt een expert worden als je durft te kiezen en jouw klanten helpt hun doelen te behalen en hun uitdagingen aan te gaan. Hiervoor ga je dan content schrijven. Hierover kun je in deze blog alles lezen.
Het nakomen van deze belofte dient, naast het aangaan van nieuwe samenwerkingen D.m.v. je nieuwe programma’s, jouw volledige focus te hebben.

Zo lang je klantenbestand blijft groeien, zal je vertrouwen in je eigen capaciteiten ook blijven groeien. Zo lang je klantenbestand blijft groeien, zal je agenda ook vol blijven.

En wanneer je agenda vol is, Kun je meer vragen omdat jij een expert bent.

Hoe succesvoller jij wordt binnen jouw doelgroep, hoe makkelijker jij jouw diensten kunt bieden aan nieuw te definiëren doelgroepen. Je goede reputatie en referenties zullen jou daarbij helpen.

Waar wacht je op? Ga aan de slag! Je klanten wachten op je.

Groeten, Ciao,

Massimo

Interessante artikelen: 8 geheimen om jouw blog en content explosief te laten renderen

Comment Section

0 reacties op “Zo bouw je een succesvol coachingbedrijf en verdubbel je jouw uurlonen

Plaats een reactie


*